Pea iga kümnes neiu Eestis on pidanud puuduma koolist, sest rahapuudusel ei ole tal alati olnud võimalik hügieenivahendeid osta, selgub Procter & Gamble’i küsitlusest*. Probleemile tähelepanu juhtimiseks algatab Always koostöös Eesti Punase Ristiga #igapäevloeb heategevuskampaania, mis kestab 15. septembrist kuni 31. oktoobrini.
“Kui vähekindlustatud noorel neiul ei ole isiklikku raha hügieenivahendite ostmiseks, võib see viia olukorrani, kus ta ühel hetkel otsustab kooli mitte minna. Kui puudumisi koguneb rohkem, siis lõpuks tuleb tal neid põhjendama hakata. Kahjuks käib ka Eestis menstruatsiooniga tihiti kaasas häbi ja erinevad valearusaamad ning olukorrad, kus noor peab teatud tegevustest loobuma, sest tal puudus ligipääs vajalikele hügieenivahenditele, võib seda häbi veelgi suurendada,” ütles Eesti Seksuaaltervise Liidu president Jaana Below.
„Ja me ei räägi ainult puudutud koolipäevadest, vaid ka probleemist, kus menstruatsiooni tõttu tuleb tühistada plaan sõpradega koos aega veeta, huviringidest osa võtta ning teha kõike, millega noored igapäevaselt tegelevad. See võib lõpuks viia selleni, et tekivad lüngad hariduses ning võivad tekkida probleemid ka sõprussuhetes, mis kõik võib mõjuda negatiivselt noore enesehinnangule ja eneseteostusele,“ lisas Below.
Igapäevaselt naistearstina töötades ja just noorte nõustamisele spetsialiseerudes on Jaana Belowi sõnul hügieenivahendite kättesaadavus hulga Eesti noorte jaoks reaalne probleem. Küsitluse, mille viis läbi Procter & Gamble 2019. aastal, andmetel on 4,5 protsenti Eesti noortest naistest vanuses 18–25 eluaastat hügieenivahendid rahapuudusel ostmata jätnud ja seetõttu koolist puudunud ning 10 protsenti vastanutest teadis probleemist sõbra või tuttava kogemuse kaudu.
Procter & Gamble’i Kesk-Euroopa valdkonnajuht Adrianna Harasymowiczi sõnul näitab mitmes Euroopa riigis läbi viidud küsitlus, et probleem vajab tähelepanu ja lahendamist. “Me tahame avatult rääkida puberteedist ja enesekindluse ehitamisest naiseks kasvamise kiirel perioodil, sealhulgas võrdsetest võimalustest hariduses. Menstruatsioon on osa naiseks olemisest ning ei tohiks olla põhjuseks miks tüdrukud puuduvad koolist või loobuvad võimalusest veeta aega oma kaaslastega. Tänu Punasele Risti koostööle omavalitsustega jõuab meie toetus kõige vähem kindlustatud õpilaste ja tudengiteni Eestis,” ütles ta.
Harasymowicz lisas, et teismelistele endile menstruatsioon jätkuvalt tundlik teema. Ta viitas Procter & Gamble’i küsitlusele, mille järgi on Eesti neidude jaoks menstruatsiooniga enim seostuvad emotsioonid kohmetus ja segadus.**
Annetused jõuavad abivajajateni Eesti Punase Risti ja omavalitsuste koostöös
15. septembrist kuni 31. oktoobrini annetab Always igalt müüdud hügieenisideme pakilt vähekindlustatud neidudeetuseks ühe sideme. Annetatud hügieenisidemed jõuavad abivajajateni Eesti Punane Risti ja kohalike omavalitsuste koostöös.
“Always on esimene, kes vähekindlustatud sihtrühmale hügieenivahendeid annetab. Põhjus, miks me selles projektis kaasa teeme, on anda oma panus, et kõigist Eesti tüdrukutest kasvaksid enesekindlad naised,” ütles Eesti Punase Risti partnerlussuhete juht Katrin Mesilane.
* Procter & Gamble viis küsitluse läbi 2019. aastal naiste hulgas vanuses 18-25. Online-küsitlusel oli 244 vastajat.
** Procter & Gamble’i küsitluses esitatud küsimusele „Kuidas tundsite end puberteediikka jõudes ning esimese menstruatsiooni saabudes?“ (valige kuni 3 varianti) jagunesid vastused järgmiselt: kohmetunult (36%), segaduses (34%), normaalselt (30%), piinlikult (27%), hirmunult (21%), tervena (20%), põnevil (17%), häiritult (16%), rõõmsana (13%), eneseteadlikult (13%), kergendatult (7%), kurvalt (7%), räpasena (6%), rõvedalt (6%), eraldatuna (4%), jõustatuna (alla 1%), muu (alla 1%).
Always
Always® on hügieenivahendite tootjana maailmas liidripositsioonil, pakkudes laia valikut naiste hügieenivahendeid, mis arvestavad individuaalsete eelistustega, kehatüüpidega ja menstruatsiooni eripäradega. Alwaysi portfelli kuuluvad sellised tooteliinid nagu Always Ultra, Always Sensitive, Always Platinium ja Always.
Procter&Gamble
P&G on globaalne tarbijaile suunatud ettevõte, mille portfelli kuuluvad juhtivad brändid nagu Always®, AmbiPur®, Ariel®, Blend-a-med®, Fairy®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II® and Vicks®. P&G tegutseb 70 riigis.
Eesti Punane Rist
Eesti Punane Rist on osa rahvusvahelisest humanitaarorganisatsioonist, mille ülesandeks on olla abiks Eesti riigile. Rahvusvahelise Punase Risti ja Punase Poolkuu liikumise organisatsiooni liikmena on meie eesmärgiks muuta igapäevaelu turvalisemaks ning tagada valmisolek võimalike suurõnnetuste tingimustes toimetulekuks. Elanikkonna enimhaavatavuse vähendamiseks kogutakse annetusi koolitarvete, toidu- ja hügieenivahendite soetamiseks, mis jõuavad abivajajateni koostöös KOV sotsiaalosakondadega.
Kontaktid:
Jaana Below
Eesti Seksuaaltervise Liidu president
Kontakt: Tel: 56646998 e-post: jaana@estl.ee
Katrin Mesilane
Eesti Punase Risti partnerlussuhete juht
Kontakt: Tel: 5262865, e-post: katrin.mesilane@redcross.ee